Het magische van vliegen

Karamba Casino

Wat is het toch met vliegen? Iedereen wil altijd vliegen. Vliegtuigen zijn magische objecten. Op vliegvelden zijn mensen onder de indruk. En wanneer een persoon per vliegtuig reist, deelt hij dit graag op social media.

Mensen hebben niet hetzelfde met, bijvoorbeeld, busreizen of treinreizen. Het is niet zo dat elke ochtend duizenden mensen op social media inchecken dat ze met de trein van Eindhoven naar Utrecht gaan. Hetzelfde geldt echter wel bij korte, middellange of lange vliegreizen.

Ook is de baan van bemanningslid in een vliegtuig een magische baan. Iedereen wil stewardess worden. Deze vrouwen en mannen worden gapend aangekeken wanneer je stijlvol voorbij lopen in hun werkoutfit. De bemanningsleden hebben op hun beurt een bepaalde attitude die uitstraalt dat ze zeker wel doorhebben hoe hun aanzien is. Maar als je er echt over nadenkt, zijn stewards en stewardessen niets anders dan personeelsleden in de horeca die hapjes en drankjes rondbrengen en de mensen tot dienst zijn.

Wat maakt hen zo anders? Simpel. Ze vliegen. Wat maakt een reis per vliegtuig zo anders dan een reis per trein? Simpel. Het is met een vliegtuig.

Ondanks dat een vliegtuig veel vervuilender is en dat de reistijd aanzienlijk wordt vergroot door beveiliging op het vliegveld, inchecken en uitchecken, wordt een reis per vliegtuig alleen maar populairder. Het heeft iets magisch.

Hoe zit dit? Dit komt waarschijnlijk doordat het vliegen de laatste jaren opeens verrassend betaalbaar is geworden. Voorheen was een vliegreis vooral weggelegd voor de rijke mensen en zakenmensen. De gewone man kon een vliegvakantie eigenlijk niet betalen. Door de opkomst van zogenaamde lowcost airlines, oftewel goedkope vliegtuigmaatschappijen, werd de concurrentie hoger en gingen de prijzen omlaag. Vliegen werd opeens een stuk betaalbaarder.

Met de goedkope maatschappijen is vliegen zelfs goedkoop geworden. In sommige gevallen kun je op bepaalde momenten zelfs voor 5 of 10 euro een reis maken per vliegtuig. Dat was enkele jaren geleden nog ongehoord. Tijden veranderen.

Maar ondanks dat het verrassend goedkoop is geworden om te vliegen en iedereen dus min of meer een vliegreis kan maken en ook daadwerkelijk maakt, blijft het speciaal om te vliegen. Dit komt naar voren doordat mensen via social media blijven inchecken op vliegvelden om aan te geven dat ze een vliegreis gaan maken. Iedereen weet echter dat dit niet meer zo speciaal is en in veel gevallen ook helemaal niet duur meer is. Een vliegreis is regelmatig zelfs goedkoper dan een enkeltje met de trein van Amsterdam naar Eindhoven.

Het vliegtuig heeft iets magisch. Ik weet dat heel goed. Ik zie het dagelijks in de ACE Deltaschool. Het blijft het kinderlijke idee dat je net als vogels kan vliegen over de wolken en kan drijven op de wind.

Vliegvelden en vliegtuigmaatschappijen doen hier een schepje bovenop. Ze maken het nog magischer, want dat is een groot deel van het product dat ze verkopen. Ze verkopen geen reis, maar bieden een ervaring aan. De ervaring van het vliegveld, de bemanningsleden, het opscheppen op social media, de paspoortcontrole, de stress voor het vliegen, enzovoort. Het zijn allemaal commerciële bedrijven. Natuurlijk dat dit onderdeel is van hun verkooptrucjes.